fredag 17 oktober 2008

Lucky är nu officiellt inkörd!

Jag är så stolt att jag kan spricka!
Vi har under sensommaren och hösten kommit igång med projekt köra in Lucky och precis som projekt rida in Lucky går det som på räls! Den hästen är helt enkelt otrolig!!
Jag har ju tömkört henne med enbart träns och långa tömmar som träning vid sidan av ridningen så det konceptet har hon greppat för länge sedan men sedan jag fick tag på en passande sele har "det riktiga" arbetet börjat. Och det var väl ungefär det mest odramatiska jag varit med om tror jag!
Som sig bör skall man börja skakelinvänjningen med ett rep som man stegvis lägger mot rumpan och längre och längre nedför benet. Det var inte ett problem ens till att börja med! Två rep likaså. Sedan tog vi ett drastiskt steg och spände för rockarden på en gång och den enda reaktionen var att hon tyckte det var lite otympligt att svänga när rumpan plötsligt blev två meter längre... :-)
Syftet med den här inkörningen är att hon skall släpa ut höet åt mig i vinter så det har vi börjat med lite smått, först med IKEA-kassar och nu har vi kommit upp i en halv hösäck modell större så från att hon knappt var inkörd i somras har vi nu utan ansträngning kommit till styrketräningsbiten, där hon långsamt skall få bygga upp nog med styrka och dragvana för att utan problem kunna släpa ut höet.
Det roliga är att hon till och med står sådär still som man vill att de skall göra, när jag kopplar på och av hösäcken! Och då började vi med säckträningen först förra veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar