onsdag 21 oktober 2009

nya broddar!

Jag har fått in nya dubbarna ifrån Maxigrip nu! Rätt smart grej, utvecklade för att dubba däck egentligen. De finns i lite olika dimensioner för olika användningsområden och de jag fick hem förrförra vintern som jag testade till Lucky var av en lite mindre dimension än de jag fick hem nu, men det är nästan bra för det innebär att de borde funka även för lite större hästar. Jag skall därför testa skruva i dem i Ironias gloveboots för att se hur bra de funkar. Hon är ju ganska standard varmblod, storlek #2,5 på bootsen.
Det finns flera fördelar med dubbarna som jag ser det. Först och främst kan man skruva ur dem när broddsäsongen är slut och det blir bara som ett litet märke i gummit där de suttit. Inga fler hål alltså!
Sen är dubb-formatet som sådant en fördel tycker jag, särskilt på små hästar där vanliga broddar blir otympliga och ger en platåskoeffekt.
På blankis borde de här dubbarna ge minst lika bra fäste som vanliga broddar, om inte bättre! Men det återstår att se om så är fallet även på storhäst.

Jag är väldigt peppad på att komma igång med ridningen igen nu! Bland annat för att jag har en clinic i december att se fram emot, med Anna-Clara! Hoppas bara inget går snett så den inte blir av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar