måndag 6 juni 2011

Sommarbete

Äntligen har jag fått iväg hästarna på sommarbete! Men det är lite bitterljuvt för de är några kilometer bort så det blir lite tomt här hemma även om det är skönt att slippa dra ut hö åt dem.
Flytten gick för övrigt fantastiskt bra! Jag red Ironia och hade Kirah som handhäst. Helena red på Challe (nya hästen!) vilket för övrigt var första gången någon satt på honom sedan han kom hit! Och min mamma körde Lucky för Mindys gamla rockard.
Challe har lite grejer som man kan jobba på, framför allt behöver vi jobba på att han skall slappna av och sänka huvudet så ryggen kommer i normalläge. Så det blir kanske mest att jobba honom vid handen och om han skall ridas alls så skall han bara skritta i skogen.
Lucky gick riktigt bra för rockarden men mammas kommentarer (hon är utbildad på Wången och rätt bra på att köra) var att hon inte litade fullt ut på kusken utan var lite tittig och ostadig och det kan jag absolut hålla med om! Men mest är det bristande vana, hon är ju inte körd så hemskt mycket. Men de höll god fart och tränade till och med på galoppfattningar! Något jag inte ens petat på men hästen fattar snabbt, hon är ju så grymt smart! :-)

Helenas kommentar var att Lucky nog är den finaste av alla mina hästar men då blev jag lite förgrymmad, Kirah tycker jag är mycket snyggare! Men vi kunde åtminstone komma överens om att Lucky är mest utbildad eftersom hon är den enda av dem som är både inriden och inkörd. Må så vara på en ganska grundläggande nivå, men ändå. Det skall dock ändras, Kirah skall köras in! Vi börjar med att fortsätta med tömkörningen...

1 kommentar:

  1. Låter härligt!

    Vi har problem med ett batteriaggregat som kommit på vift någonstans mellan Nordpost och Granngården=/ Man på onsdag hoppas jag de är på bete.

    /Linda

    SvaraRadera