torsdag 4 november 2010

Öm i fötterna?

Det har sagts förut, både av mig och av andra.
http://easycarenews.com/10-04-2010/articles/the-tender-footed-horse/
Men det är bra att påminna om det för än har det inte blivit allmän kunskap, det där med att svamp är så vanligt och att det framför allt är en så fruktansvärt vanlig orsak till känsliga hovar!
Jag kommer ihåg i början, när "vi" trodde att en häst som gick barfota nog länge så småningom skulle klara alla underlag, det var bara en fråga om hornkvalitet och vana. Men så stod vi där som fån när vissa hästar var bekväma ända ifrån början medans andra aldrig tycktes bli obrydda för stenar etc.

Sedan är det en sak att veta vart problemet ligger och en helt annan att helt bota. Min Ironia blir till exempel bara bättre och bättre för varje år, men jag rider för sällan och behandlar inte annat än vid verkningarna så hennes strålar är inga skolexempel direkt. Så hon behöver sina boots när vi skall ut på grusvägarna, men det är ok för mig så länge det går åt rätt håll.
Det finns ett uttryck som heter "good enough", och det är just dithän jag kommit med henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar