tisdag 23 juni 2009

Edge utvärdering

Jag har funderat en hel del på Edge. Nu är det mest min medryttare som använt dem men det har ju sin funktion det också eftersom hon inte är lika van hästboots som mig och därmed kanske kan ge ett fräschare perspektiv på saker och ting.
Det som gör det lite lurigt är att Ironia är svår att passa in boots på. Hon har relativt lätt att trampa på sig när hon är otränad och/eller kommer i obalans vilket gjort att mer än en boot har åkt av. Nu senast testade de att galoppera för första gången (och det är alltså första gången på över ett år för Ironia) och innan hon hunnit reagera har tre av fyra boots (två Edge och en Bare) åkt av och hänger bara i gaitern runt kotan... Men det är första gången hon trampat av sig sina Edge och de har suttit fint tills nu. Problemet är egentligen inte att bootsen åkte av utan att gaitern på ena Edgebooten gick sönder och jag har inga reservdelar hemma.
Faktum är att både jag och min medryttare tycker de sitter bättre än både Epic och Bare både på fram och bakhovar. Och de är lätta att få på och av dessutom, alltid ett plus.
Jag känner mig fortfarande väldigt positivt inställd till Edge men jag vill testa dem lite till innan jag fäller någon dom åt endera hållet. Kan de rentav ersätta storsäljaren Epic?

Jag är lite lur på Glove också. Där har du ju verkligen två helt olika boots; Edge som är relativt tunga, "snälla" mot konstiga hovar och Glove som är extremt lätta och supernoga med passformen.
Min tanke är att Edge nog är bäst till "konstiga" hovar och vid avskoning men på relativt färdiga hovar borde ju Glove vara toppen! Förutom att man inte kan använda paddar med dem.
Jag har bara provat provkitet än så länge och får hem första sändningen med "riktiga" Glove på ett tag till, så får vi se hur de står sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar