tisdag 5 april 2011

Höautomaterna

Det finns många sätt att lösa utfodringen på, men vill man ha i princip fri tillgång på mat åt hästarna bör man ha någon slags foderautomat. Det minskar risken att maten snöar över eller blåser bort, gör att man har bättre koll på hur mycket som finns kvar och förbättrar hygienen vilket alltihopa bidrar till att minska spillet.
Det finns ytterligare en aspekt och det är att man kan ha mer eller mindre begränsande foderautomater, vilket är ovärderligt om man har en lättfödd häst eller en som har lätt att få fång. Det är även toppen för hästar som tenderar att hetsäta och därmed inte tuggar maten ordentligt.
Men mina hästar är fina i hullet så jag tog helt enkelt och modifierade vad jag fick tag på och satsade på mängd istället. Jag har sex höautomater ojämt utspridda över min paddock paradise inspirerade hage som är en slinga på ca 500m. När alla sex automater är fyllda klarar sig hästarna i tre-fyra dygn så teoretiskt skulle jag kunna fodra enbart två gånger i veckan.
Nu fodrar vi varje dag för det mesta, men när det är jag som gör det brukar jag dra ut till olika automater varje gång så att de får leta lite :-)
Här kommer i alla fall bilderna på hur mina automater är gjorda!






Det är alltså kubiktankar, vedburar eller vad ni brukar kalla dem. Själva plasttanken hade inte innehållit något giftigt så den skars i bitar och toppen fick bli lock och ena hörnet fick bli en liten kon som teoretiskt sett får höt ut mot sidorna. Just den biten funkar mindre bra men hästarna stoppar ändå in hela nosen i buren så det gör inte så mycket.
Gångjärn av rep och så stänger vi med ett vanligt band bara.
Det här är inte något vi kom på på första försöket men det är enkelt att göra! Tidåtgång för att göra en automat (när man väl har dem hemma på gården) är kanske en halvtimme!

Jag hade hellre haft burar med mindre hål men detta funkar.

2 kommentarer:

  1. Mors i vårsolen.
    Jag funderade oxå på sådana där gallerhäckar innan jag snickrade våra STORA trähäckar. Men hönsmamma som jag e ...Jag e orolig att en hästhov ska komma in mellan gallret och.....usch hemska tanke. Sen tycker jag ätställningen för hästen blir onormal, med huvudet på sné. Men skönt att det fungerar för dig o underlättar vardagen. Hälsningar från 'mumindalen'.

    SvaraRadera
  2. Det är nog fördelen med att det är så stora hål, de fastnar inte om de skulle banka in en hov. Men visst, olyckor kan säkert hända ändå.
    För övrigt funkar det rätt bra ändå med ätställningen, de drar ut sin tugga och ställer sig normalt medans de tuggar.
    Det finns ju varianter på hönät som snarare liknar kuddar man lägger på marken, med väldigt fina maskor. Det är ju bra som begränsande foderautomat men funkar bara på oskodda hästar, en skodd häst skulle ju teoretiskt kunna kila in en tråd av hönätet under skon.
    Men annars är det en mycket mer naturlig ätställning och inget man kan göra illa sig på.

    SvaraRadera