torsdag 21 juli 2011

Fångest

Det finns en mycket vanlig biverkning till fång och det är fångest. Det är något som hästägaren drabbas av i samband med eller ett tag efter att hästen fått fång. Om hästen kan hållas frisk ebbar så småningom fångesten ut och hästägaren kan således återigen få ett relativt normalt förhållande till hästens födointag men vid flera fångestattacker ökar risken att det blir permanent.
Det handlar alltså om en specifik ångest, fixering vid fodret och att titta efter eventuella tecken på fång minst två men ibland fler gånger per dag.
Jag hade fångest varje vår och försommar när Mindy levde, men ju mer rutin vi fick desto lättare blev fångesten. När vi slutligen skickade på slakt så märktes fångestens frånvaro, som en blöt filt som lyfts från mina axlar. Så jag förebrår inte en kund till mig som har tänkt sig försöka sälja sin fånghäst annat än att jag inte skulle sälja till en okänd utan i så fall att jag inte ville ha kvar så hade jag kanske övervägt avlivning.
Men man skall aldrig säga aldrig, det är inte ett lätt val.

1 kommentar:

  1. Bra sagt! Skönt att få ett namn på det! Fångest e absolut INTE kul att drabbas av. Det kan ge ett tvångsmässigt kontrollerande av hästen som inte e hälsosam för varken ägare eller häst! I know!!!!

    SvaraRadera