måndag 25 mars 2013

Just in time

Jag blev tipsad om det här blogginlägget och det stämmer så väl in i mina egna tankar när jag först bestämde att jag ville att mina hästar skulle gå på lösdrift. Det känns som så hemskt länge sedan och det har gått så mycket framåt under dessa år, jag har fått många fler idéer och tankar om hur hästar kan ha en givande och trivsam livsmiljö.
Jag vet att då, när jag släppte ut mina hästar, var det fortfarande vanligare att välja lösdrift framför allt för att bespara sig arbete och det var också fördomen jag mötte inför mitt eget val. Men nu upplever jag att det tillåts vara ett aktivt val och de som gör detta val lägger även ned så mycket mer planering kring upplägget av lösdriften.
Jag själv har till exempel för flera år sedan dragit en paddock paradise slinga som är ca 500 meter genom ganska varierad terräng (men det mesta är skog förstås). Det enda jag skulle vilja göra nu är att fixa dränering runt lösdriften, dvs gräva bort matjorden och lägga flera lager grus och singel. Kanske till sommaren?

Men nu när jag är gravid och beroende av hjälp för att fodra kan jag inte kräva att sambon drar ut hö till de mest avlägsna höautomaterna utan det blir ju bara de två-tre närmsta som används, och dessutom har jag faktiskt bara två hästar på gården just nu, en är utlånad på foder och den andra flyttade också dit för att stabilisera flocken. Så mina två kvarvarande hästar har det nog egentligen rätt tråkigt. Men de blir ändå aldrig stallmodiga när jag tar ut dem ur hagen och har behållit en fin muskulatur. Eller, ok. De är lite i överhull faktiskt...
Min poäng är att en väl planerad lösdrift inte bara är positivt för hästarnas fysiska välbefinnande utan man kan även i allra högsta grad se en positiv effekt på deras mentala hälsa.

1 kommentar:

  1. Att bygga/välja lösdrift e det absolut bästa jag någonsin gjort. Många tyckte nog jag var tokig då för många år sedan men när man ser hästarnas välmående så förstår man att lösdrift e ju det mest naturliga för dem. Å betydligt lättare för mig å jag får såå mycket kärlek tillbaka:-) Lösdrift, barfota, bomlös och bettlös det e ju melodin för en häst;-) Kram på dig och lycka till med den stundande nedkomsten

    SvaraRadera