tisdag 8 juni 2010

Sommarbete

Så har jag nu äntligen fått ut hästarna på sommarbetet. De har gått på lite åkrar i anslutning till vinterhagen tills nu för att invänjas medans jag stödfodrade med hö men nu är de alltså några hundra meter bort i en hage jag suktat efter sedan jag flyttade hit, det är nämligen rinnande vatten längst ned så jag kommer slippa vattna och lagom tät skog i två dungar så hästarna kommer ha bra med skydd och lockas att röra sig då de inte ser båda ängarna sådär rakt av :-)

Tidigare år har antingen getter gått där när jag behövt flytta hästarna eller så har det varit en ovanligt torr sommar så bäcken varit bara en rännil men nu i år "paxade" jag området relativt tidigt och det känns riktigt roligt!

Men hur kan det komma sig att stängslingen alltid tar så mycket längre tid än man tror? Vi satte upp trästolparna i förra veckan och det gick bara på någon timme men då var vi två. Så trodde jag i min enfald att det "bara" var att trampa ned plaststolparna och dra tråden. Men då hade jag förträngt att de redan användes i en av tillvänjningshagarna så då måste ju hästarna stängas bort ifrån den, hagen demonteras och sedan uppmonteras igen.
Jag som trodde mig kunna vara klar för hästsläpp tills på söndagen då det gått tre dagar efter avmaskningen, men i själva verket blev det först idag.

Men nu skall jag njuta av första kvällen på mitt hösläparsommarlov! :-)
Jag skall lägga upp några bilder ifrån betessläppet på någon dag till. De vart fina men inte så spännande, hästarna var mer på humör för att äta än för att busa.

1 kommentar:

  1. Ser fram emot bilderna!

    Här i Gideå byggs det hagar också och Basjkirerna står och tittar längtansfullt, haha.

    //Linda

    SvaraRadera