onsdag 2 juni 2010

vildhästseminarium

Nu känns det som att jag börjat landa efter den mycket givande helgen som var, alltså inte förra helgen utan förrförra rentav. Om jag säger såhär, det var mycket att ta in!
Om jag börjar med vildhästseminariet var det jättekul att få höra om forskningen som gjorts och görs på "the Australian Brumby Research Unit" som är en institution kopplad till Queenslands universitet. Brian Hampson
Deras hemsida

Något som börjat gro i min hjärna och förhoppningsvis i många andras är idén att GPS-spåra sina hästar för att ta reda på hur mycket de rör sig varje dag, föra lite statistik och se vilka åtgärder som kan få dem att röra sig mer eller mindre för att på så sätt optimera hästhållningen. Att sprida ut maten till exempel, är det bara mycket jobb för ingenting eller gör det skillnad? Vilken skillnad gör det om man har foderautomater? Begränsande eller vanlig? Olika dragningar på hagen?
Ja, ni ser! Möjligheterna är oändliga och det känns spännande att kunna mäta på ett konkret sätt vad som ger effekt!

Dagen därpå hade SANHCP träff på kursgården i Lingbo och bara det kändes värt resan ner! Roligt att träffa så många kollegor och prata hästar och hovvård och inspirerande att diskutera SANHCPs nutid och framtid! Nu i den omedelbara framtiden skall "vi" visa verkning på High Chaparrall. Jag vet ännu inte om jag kan vara med men jag skulle verkligen hoppas det! Jag har nämligen problem med bilen för fyrtioelfte gången den här våren... Det känns som att det kanske är dags att byta men det känns så snopet då jag trots allt är väldigt fäst vid den. Det är visst något kvinnligt att utveckla en känslomässig relation till sina bilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar